آموزش

آموزش کاشت و پرورش درخت فندق

زمستان زمانی است که ما به دنبال آجیل هستیم. از خوردن انواع مغزها بعنوان میان وعده لذت میبریم. آجیل ها بسیار مغذی هستند. بسیاری از باغداران به فکر پرورش درخت فندق هستند. برخی از آجیل ها، از جمله درخت فندق ، برای باغبانی بسیار مناسب هستند. در این مقاله به باغداری درخت فندق می پردازیم

درخت فندق

درخت فندق ساده ترین آجیل برای کاشت و پرورش است. همه اعضای خانواده فندق در اواخر زمستان/اوایل بهار قسمتهای نر گیاه را بروز میدهند و دارای گرده لازم برای بارور کردن گلهای ماده و اطمینان از محصول خوب هستند. ابرهای گرده در یک روز بادی بالا می آیند تا گرده های ریز ماده را که در نوک شاخه ها وجود دارند، گرده افشانی کنند. درخت فندق فوق العاده مقاوم هستند. زمستانهای مرطوب و سرد را تحمل می کنند. این باعث می شود آنها گیاهان بسیار مفیدی برای پرورش در باغ باشند.

 

الگو کاشت درخت فندق

اگر باغ داری ، یک درخت کوچک فندق بکارید و درختان را در فاصله ۴ متری از هم جدا کنید تا فضای کافی برای آنها فراهم شود. سازگاری گرده افشان درختان را بررسی کنید تا از تطابق خوبی اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان از گرده افشانی موفق ، واریته ها باید همزمان گلدهی داشته باشند.

 

مراقبت از درخت فندق

مراقبت از درخت فندق ساده است. آنها را در زمستان هرس کنید تا بوته برای میوه دهی تشویق شود. این کار را با برداشتن حدود یک سوم قدیمی ترین رویش ، بریدن یا اره زدن دقیق ساقه ها به سطح زمین انجام دهید. قسمت هایی را که بیش از حد شلوغ هستند، هرس کنید تا به مرکز درخت نور و هوا برسد. شاخه های متقاطع را قطع کنید.

مکنده ها ساقه هایی هستند که مستقیماً از ریشه های گیاه و اغلب در فاصله ای از ساقه اصلی رشد می کنند. برای جلوگیری از انبوه ساقه های نفوذ ناپذیر ، آنها را باید بیرون کشید. این مکنده ها را نگه دارید تا بعداً باعث سردرد نشوند.

فندق خاکی را مناسب میداند که دارای زهکشی خوب و مواد مغذی نسبتاً کمی باشد. خاک بیش از حد غنی سبب رشد زیاد برگ شده و درنتیجه رشد میوه فندق کم میشود. اگرچه درختان هر دو گل نر و ماده دارند اما خود بارور نیستند ، بنابراین اگر آنها را در دریفی بکارید تا گرده بتواند از یک فندق به درخت دیگر برود ، همیشه نتایج بهتری خواهید گرفت.

درختان دیگر در همسایگی درخت فندق به گرده افشانی این درخت کمک می کنند. فندق به طور کلی به عنوان یک درختچه بوته ای رشد می کند و می توان آن را با هرس در اندازه بسیار قابل کنترل نگه داشت.

 

پرورش درخت فندق

پرورش درخت فندق در مناطق سرد مقاومت لازم را دارد. هنگام پرورش فندق در سردترین قسمت این محدوده ، فندق آمریکایی را انتخاب کنید که نسبت به انواع اروپایی مقاوم به سرما هستند. دمای -۹ درجه سانتیگراد پس از شکوفه گلها می تواند باعث از بین رفتن محصول شود.

درخت فندق برای عریض شدن به ۴.۵-۶ متر فضا نیاز دارد. آنها تقریباً با هر خاک تا زمانی که زهکشی خوبی داشته باشند سازگار می شوند ، اما در خاکی با مقدار زیادی مواد آلی بهترین عملکرد را دارند.

 

الگو کاشت درخت فندق

برای کاشت درخت فندق، حفره کاشت را دو برابر پهنای ریشه و آنقدر عمیق حفر کنید که خط خاک درخت حتی با خاک اطراف آن همخوانی داشته باشد. درخت را در حفره قرار دهید و خاکی را که برداشته اید دوباره پر کنید و با پای خود فشار دهید. بعد از کاشت خاک اطراف درخت را به آرامی و عمیق آبیاری کنید.  برای گرده افشانی خوب باید دو گونه مختلف بکارید.

 

زمان کاشت درخت فندق

کاشت درخت فندق بهتر است در اوایل تا اواخر زمستان هنگامی که گیاهان در خواب هستند کاشته شود و گرما درخت را تکان نمی دهد. در صورت پرورش فندق از دانه ها ، آنها را در پاییز در فضای باز یا داخل خانه بکارید. فندق به سرعت رشد می کند و ۶۰ سانتیمتر در سال افزایش می یابد.

 

خاک و آب مورد نیاز درخت فندق

هرگز اجازه ندهید خاک اطراف درخت فندق کاملاً خشک شود. هر هفته در طول دوره های خشک آبیاری کنید و اجازه دهید تا آنجا که ممکن است آب به اعماق خاک فرو رود. اگر فندق در خاک خوب رشد کند نیازی به کوددهی منظم ندارد. اگر متوجه رشد کند و برگهای کم رنگ شده اید ، احتمالاً گیاه در بهار از مقدار کمی کود نیتروژن سود می برد. درخت فندق می تواند هر چیزی را از خاک لومی گرفته تا خاک رس مصرف کند. اما در مناطق تر و مرطوب خوب عمل نمی کند. از خاک بیش از حد غنی بپرهیزید زیرا باعث از بین رفتن درخت به قیمت میوه می شود. گیاهان بالغ به خشکی مقاوم هستند و از خاکی با زهکشی خوب با pH بین ۵.۵ تا ۷.۵ قدردانی می کنند.

 

نور خورشید مناسب درخت فندق

هنگام رشد درخت فندق ، آنها می توانند سایه کمی را تحمل کنند ، به ویژه در مناطق گرم و خشک. آنها برای تولید خوب به حداقل ۴ ساعت نور مستقیم در روز نیاز دارند. اگر این مکان سایه دار باشد ، میوه های کمتری از درخت تولید می کند.

 

هرس کردن درخت فندق

درخت فندق وقتی به عنوان درختچه رشد می کند ، به هرس کمی نیاز دارد یا اصلا نیاز ندارد. به غیر از حذف مکنده هایی که از ریشه ها بیرون می آید. برای شکل دادن به درخت ، شش شاخه بالایی قوی را انتخاب کنید تا داربست اصلی تشکیل شود و شاخه های پایینی و شاخه های آویزان را بردارید.

 

پیوند زدن درخت فندق

درخت فندق در یک سال می تواند به ۴۰ سانتی متر برسد. با این حال ، شما نیازی به پیوند آنها ندارید به شرط اینکه فضای کافی داشته باشند. اگر آنها ۱۰ سانتی متر فضا در اطراف خود ندارند ، باید پیوند شوند.

کوددهی درخت فندق

در کوددهی درختان آجیل مثل فندق از کود دانه دار به جای کود مایع استفاده کنید. اگر از خود می پرسید که چه مقدار کود درخت آجیل استفاده کنید، از درخت به درخت دیگر متفاوت است. دلیل آن این است که مقدار کود مورد نیاز درخت فندق بستگی به اندازه تنه درخت دارددر واقع ، کود را به طور کامل ۳۰.۵ سانتی متر از تنه درخت فندق دورتر بریزید. زمان کود دهی به درختان آجیل زمان کوددهی به درختان آجیل یک موضوع مهم است.

برداشت فندق

فندق ها در حین رسیدن در پاییز از درخت می افتند. برای برداشت آسان آجیل ها را در یک ظرف بریزید و هر چند روز یکبار آنها را جمع کنید. ممکن است اولین فندق ها خالی باشد. اگر به دنبال درخت یا درختچه کوچکی هستید که کاربردی و جذاب باشد ، فندق را در نظر بگیرید. پرورش این گیاه مقاوم کار آسانی است و در چهار سال آینده از اولین فندق درخت خود لذت خواهید برد. فندق را در یک مکان خشک و هوا در جعبه ها ، کیسه های پارچه ای یا جعبه های تخته ای ذخیره کنید.

 

سخن آخر

نحوه تغذیه و کوددهی به درخت فندق حائز اهمیت است. شاید بهتر باشد به هیچ وجه به خاک کود ندهید. درختان فندق باید هر سال در همان زمان بارور شوند. زمان ایده آل برای باروری درخت فندق درفصل بهار است. با رعایت تمام نکات در این مقاله خواهید توانست درختان فندق بینظیری در باغ خود داشته باشید.

نوشته های مشابه