آموزش

انواع گاو آهن و انتخاب نوع آن در زراعت

نوع گاو آهن باید متناسب با خاک، وسعت مزرعه و توان تراکتور موجود انتخاب گردد. برای خاک های سخت ایران برای پوشاندن یا دفن کردن بهتر بقایای گیاهی و برگرداندن خاک به منظور آوردن تخم و لارو حشرات، بهتر است از گاوآهن بر گرداندار استفاده نمود. برای مزارع کوچک، گاو آهن های برگرداندار و یا سه خیش سوار ولی برای مزارع متوسط یا بزرگ، گاو آهن های نیمه سوار و دنباله بند توصیه می شود. در هر صورت گاو آهن دو طرفه بهتر از یکطرفه است.
شناسایی گاو آهن ساده است . گاو آهن های سوار، بر اتصال ۳ نقطه تراکتور سوار می شوند. گاو آهن های نیمه سوار دارای یک چرخ حاصل در عقب بوده و در جلو فقط به بازوهای پایینی تراکتور متصل می شوند. یعنی ماشین فقط دو نقطه اتصال به تراکتور دارد. گاو آهن دنباله بند فقط یک نقطه اتصال دارد یعنی از جلو فقط به مالبند ثابت یا گردان تراکتور متصل شده ولی تمام ماشین روی ۳ چرخ حامل با دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب حمل می گردد. گاو آهن های نیمه سوار و دنباله بند عمدتاً از جک هیدرولیکی برای درآوردن و به خاک انداختن خیشها بهره می گیرند.
این جک ها از نوع یک طرفه و شیلنگ آنها به خروجی هیدرولیکی تراکتور متصل می شوند. گاو آهن نیمه سوار ممکن است به چرخ های دیگری سوای چرخ حامل مجهز باشد ولی آنها برای حفظ تعادل ماشین در حال کار بوده که همیشه در درون شیار شخم قرار می گیرند. گاو آهن های بش از ۴-۵ خیش را از نوع نیمه سوار می سازند چون بلند کردن آن با دستگاه هیدرولیک تراکتور مشکل آفرین است. گاو آهن های ۷ خیش یا بیشتر معمولاً به صورت دنباله بند طراحی می گردند. گاو آهن های با خیش زیادتر برای مزارع بزرگتر مناسب می باشند که زمان اجرای شخم را کم کرده یا بازده زمانی زیاد شود. مضافاً که این نوع گاو آهن ها نیاز به توان بسیار داشته و تراکتورهای کشنده آنها باید از قدرتی زیاد و kw150 به بالا برخوردار باشند. تراکتورهای امروزی اروپایی با توان ۳۰۰-۲۵۰k ساخته می شوند.
آماده کردن گاوآهن برای خاک:
۱) تراز بودن گاو آهن در هنگام اجرای شخم – این تراز شامل تراز افقی و تراز عرضی می باشد.
۲) سرعت حرکت تراکتور و ماشین
۳) تنظیم عمق کار
برای اتصال گاو آهن سوار ونیمه سوار، به تراکتور لازم است که بازوی پایینی اتصال ۳ نقطه را پایین بود. این کار همانطور که گفته شد با پیچندن پیچ سر بازوی رابط طرف راست راننده انجام می گیرد. پس از اتصال دو بازوی پایینی باید ساق وسط را طویل نمود تا به گاو آهن برسد. این مراتب را می توان به شرح زیر فهرست کرد:
الف) راننده تراکتور را به عقب رانده تا در موقعیت مناسب نسبت به گاو آهن قرار گیرد
ب) بازوی پایینی تراکتور با اهرم اصلی هیدرولیک آن قدر پایین برده می شود. تا مطابق بین اتصال طرف چپ ( چپ راننده) گاو آهن قرار گیرد
پ) بین طرف چپ گاو آهن را در قرقره بازوی طرف چپ تراکتور مستقر نموده و پایین قفلی، قفل شود. این عمل را کمک راننده یا خود راننده پس از پیاده شدن از تراکتور می تواند انجام دهد.
اگر راننده باید این کار را انجام دهد، نباید فراموش نماید که ترمز دستی تراکتور را بکشد
ت) بازوی پایینی سمت راست تراکتور با باز کردن پیچ سر بازوی رابط آن قدر پایین برده می شود تا مطابق بین طرف راست گاو آهن قرار گیرد.
ث) این پین را در قرقره طرف راست بازوی پایینی تراکتور انداخته و با پین مخصوص قفل می شود.
ج) ساق وسط را که از یک سر به تراکتور متصل می شود، با پیچاندن مهره وسط دو سر رزوه آن طویل نموده تا سر دیگر این ساق به محل اتصال خود به گاو آهن برسد. این محل اتصال را فیل گوش می نامیم
چ) پین اتصال فیل گوش را انداخته و با پین قفلی ، قفل می کنیم
ح) گاو آهن را با اهرم اصلی هیدرولیک بلند کرده، به محل اجرای شخم می بریم.
خ) بازوی پایینی طرف راست تراکتور با طویل کردن طول بازوی رابط آن قدر پایین برده تا خیش ها به طرف راست متمایل شوند
د) طول ساقه وسط را کوتاه نموده تا گاو آهن کسی به جلو متمایل گردد.
چهار هدف اصلی در خاک ورزی:
۱-مخلوط کردن بقایای گیاهی و حاصلخیزی خاک و غیره
۲- آماده سازی بیتر بذر
۳- کنترل علف های هرز
۴-حفظ منابع آبی و خاکی
خاک ورزی را با توجه به مقدار مخلوط شدن و زیر و رو شدن خاک در زمان عملیات تقسیم بندی می کنند :
خاک ورزی اولیه معمولا خاک سطحی و اغلب بقایای گیاهی را برگردان می کند . خاک ورزی اولیه اغلب اولین عملیات پس از برداشت محصول می باشد.
ماشین آلات خاک ورزی ثانویه مقدار کمی از خاک و بقایای مانده از گیاهان را با خاک مخلوط و دفن می کنند.
بنا به دلایل خوب و منطقی بسیاری ما در زمین های زراعی کشت می کنیم در حالیکه از طرفی ممکن است اثرات منفی نیز داشته باشد . اگر سطح خاک خالی و دارای پوشش نباشد یک عامل بسیار خوب برای فرسایش توسط باد و آب است .
فرسایش یک مسئله مهم است زیرا ما خاک حاصلخیز سطحی که تشکیل شده از مواد آلی و مغذی است را از دست می دهیم و این باعث کاهش حاصلخیزی و باروری خاک میگردد. روش های مدیریتی جهت کنترل فرسایش میتواند کار آمد باشد.
در یک سیستم مدیریتی جدید از خاک ورزی سبک و ناچیز و همچنین باقی گذاشتن بقایای گیاهی در سطح خاک استفاده می شود. در سال های اخیر اکثر کشاورزان از این راه و روش استفاده می کنند به این روش بدون خاک ورزی ، سیستم مدیریتی باقی مانده های گیاهی ، حفظ خاک و خاک ورزی و …. می گویند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید