آموزش

کاشت انگور چگونه انجام می شود؟

مقدمه ای بر کاشت انگور

سادگی کاشت انگور اون رو به درختی تبدیل کرده که میشه اونو هر جایی دید پراکندگی کاشت و سطح زیر کشت درخت انگور در ایران خیلی زیاده.اگر شما نیز از افرادی هستید که قصد دارید باغ انگور تاسیس کنید و یا اینکه باغدار هستید این مقاله جامع میتواند به شما کمک بسزایی در امر مدیریت و یا تاسیس باغ نماید پس با سایت باغ شهری همراه باشید

ایران یکی از کشورهای عمده ی تولید کننده ی کشمش است و از نظر میزان تولید بعد از کشورهای آمریکا و ترکیه قراردارد.

درخت انگور در چه استان هایی کاشت میشود؟

مهمترین استانهای تولید کننده انگور عبارتند از خراسان, فارس, قزوین, آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

نکته طلایی برای کسانی که قصد تاسیس باغ انگور دارند

  • درخت انگور به ۲ تا ۳ ماه سرمای زمستانی نیاز دارد برای تامین این نیاز سرمایی دمایی بین ۷ تا ۱۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲ تا ۳ ماه لازم است . انگور در برابر سرما مقاوم است و می تواند در زمستان تا دمانی ۱۸- درجه سانتیگراد را تحمل کند ولی دمای پایین تر از این باعث خشک شدن شاخه ای انگور می شود.
  • نکاتی که در کادر به نمایش در می آیند نقطه عطف مقالات و بسیار مفید و حائز اهمیت هستند.توجه به آنها شما را تبدیل به باغداری حرفه ای خواهد نمود. با سایت تخصصی باغ شهری همراه باشید

ریزش باران در تابستان باعث پوسیدگی آن می شود به این ترتیب منطقه می بایست فاقد باران های تابستان به ویژه در ماه های خرداد ، تیر و مرداد باشد.

مراحل کاشت و پرورش درخت انگور

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد انگور می تواند در اغلب خاک ها رشد کرده و محصول بدهد و حساسیت مخصوصی نداشته و اغلب محدودیتهای معمول خاک نظیر شوری و قلیائیت نسبی را به خوبی تحمل می کند.همچنین در برابر آهک خاک حساس نبوده و حتی در خاک هایی که حاوی بیش از ۵۰ درصد آهک هستند به خوبی رشد می نمایند اما بایستی تا حد امکان از خاک های سنگین فاقد زهکشی و خاک های همراه با نمک فراوان پرهیز نمود

  • خاک های عمیق با زهکشی خوب برای رشد انگور بسیار مناسب هستند .

روش های متداول کاشت انگور به صورت جوی پشته ایی و غرقابی می باشد که ابتدا در اسفند ماه زمین را شخم زده و با نهرکن یا بیل مکانیکی جوی به عمق ۸۰ سانتی متر تا یک و نیم متر تهیه می کنند .در روش جوی پشته ایی چاله هایی را به فاصله ی یک ونیم متر از دو طرف پشته جهت غرس نهال آماده می کنند. برای کاشت بوته مو ابتدا قلمه هایی از آن را در فصل بهار، قبل از جوانه زدن در جایی به عنوان مخزن می کارند،در بهار آینده که داری ریشه شد از مخزن با احتیاط در می آورند و آن را در گودال هایی که در آن مخلوطی از کود حیوانی و یا ماسه بادی و مقداری کود شیمیایی فسفات و پتاس قرار دارد می کارند.

  • توجه نمایید که استفاده از کود های گفته شده مناسب برای خاک هایی با درصد پایین مواد معدنی و ضعیف است و اگر زمین مورد کاشت قبلا و یا در حال حاضر باغ است و یا به مقدار مناسبی کود دارد نیازی به کوددهی نیست همچنین توجه داشته باشید که استفاده از کود ها جنبه تشویقی برای رشد بیشتر گیاه است.
  • کسانی که قصد دارند اقدام به تاسیس باغ نمایند توجه نمایند :  بهترین مکان برای کاشت ابتدایی مو ( قلمه های انگور‌ ) مخزن یا خزانه می باشد.

مرحله داشت درخت انگور

این مرحله شامل چه فعالیت هایی است؟

  • کود دهی
  • آبیاری
  • مبارزه با علف های هرز
  • هرس کردن
  • مبارزه با آفات

در ادامه مقاله این موارد و چگونگی انجام آنها را با توجه به موارد کلیدی تر تشریح خواهیم کرد.

کود دهی به درختان انگور

در این مرحله از کود ازت در فواصل آبیاری که در باغات ۱ تا ۴ ساله معمولاً ۷ تا ۸ مرحله می باشد استفاده می کنند.

چرا ازت‌ ؟

کود ازت جهت رشد رویشی انگور استفاده می شود

آبیاری

درخت انگور از خرداد ماه تا آخر شهریور ماه که ممکن است تا نیمه ی مهرماه هم طول کشد نیاز به آبیاری دارد هر درخت انگور در روش جوی پشته ای تقریباً صد لیتر آب در هفته نیاز دارد

این مقدار به صورت استاندارد تعریف شده است اما با توجه به نوع خاک و همچنین شرایط آب و هوایی میتواند متغیر باشد.

مبارزه با علف های هرز در باغات انگور

جهت مبارزه با علف های هرز ، تاکستان را در فروردین ماه هر سال زمانی که علف های هرز شروع به جوانه زدن می کنند بیل می زنند تا این علف ها را از بین بروند این عمل توسط نیروی انسانی زیادی انجام می گیرد

با توجه به مکانیزه شدن باغات در نقاط مختلف ایران اگر در ابتدای کار درختان به صورت منظم و با برنامه ریزی کاشته شوند این فرآیند توسط ابزار هایی نظیر تراکتور و تیلر انجام خواهد شد.

هرس کردن درختان انگور

به منظور تربیت مناسب بوته ی انگور به طرف پشته از سال سوم به بعد اقدام به هرس بوته ها می کنند که این کار در زمستان زمانی که دمای محیط بیش از ۵ درجه باشد یا در بهار پس از بیدار شدن بوته ها از خواب زمستانی ( زمانی که بوته ها تازه شروع به جوانه زدن می کنند ) انجام می گیرد.

مبارزه با آفات درخت انگور

آفات مهم انگور را در یک مقاله دیگر در سایت باغ شهری تشریح خواهیم نمود لیکن اینجا فقط به معرفی آنها بسنده میکنیم

  • زنجره مو
  • زنجرک مو
  • خوشه خوار انگور

همچنین درخت انگور ممکن است دچار بیماری هایی شود

  • بیماری سفیدک دروغین یا داخلی مو
  • بیماری پوسیدگی سفید ریشه ی مو
  • بیماری سفیدک سطحی یا حقیقی مو شایع ترین بیماری بوته ی انگور سفیدک سطحی یا حقیقی مو می باشد که عامل آن گونه ای از قارچ ها به نام تر پازول ها است . جهت مبارزه با این نوع بیماری گوگرد جامد را به شکل پودر روی برگ ها می پاشند همچنین برای این کار از قارچ کش آبی توپاس استفاده می کنند این عمل ۳ بار در تابستان به فاصله ی ۱ ماه انجام می شود.

مرحله برداشت از درخت انگور

مهم ترین عامل در رسیدن حبه ی انگور مقدار دما می باشد . تابش آفتاب و میزان مناسب دما باعث بالا رفتن کیفیت انگور می شود . تولید محصول انگور از سال سوم عمر نهال شروع می شود زمان برداشت انگور بسته به نوع خاک ، دمای هوا ، میزان آب از نیمه ی دوم شهریور ماه شروع و تا نیمه ی اول مهر ماه ادامه دارد اگر برداشت انگور جهت تولید کشمش باشد از ۱۵ شهریور ماه اقدام به بر داشت این محصول می کنند برداشت انگور به وسیله ی نیروی انسانی انجام می گیرد . در باغ های مرغوب و در بهترین شرایط میزان برداشت انگور ۵۰ تن در هکتار می باشد که هر درخت انگور ممکن است تا ۲۰۰ کیلو گرم انگور بدهد.

هر چند که این سناریو در اکثر نقاط ایران صحیح است اما در بعضی نقاط و هم چنین رقم های خاص انگور از این آمار مستثنی می باشد.

نتیجه گیری

با باغداری اصولی در کوتاه مدت میتوانید نتایج عالی بگیرید سایت باغ شهری همواره سعی در کمک و ارائه راهکار های باغداری نوین به شما عزیزان دارد.

موفق و پیروز باشید

نوشته های مشابه